Аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства — Івацэвіцкі веснік - газета Івацэвіцкага раёна || Ивацевичский район


Аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства

8 декабря 2016 - Administrator
article2838.jpg

 Дэкрэт нумар 3 "Аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства" быў падпісаны 2 красавіка 2015 года з мэтай стымулявання працаздольных грамадзян да працы і папярэджання сацыяльнага ўтрыманства. Ён устанаўлівае абавязак грамадзян Беларусі, пастаянна пражываючых у рэспубліцы замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, якія не ўдзельнічалі ў фінансаванні дзяржаўных расходаў або ўдзельнічалі ў ім менш за 183 каляндарныя дні ў мінулым годзе, па выплаце збору ў памеры 20 базавых велічынь. На гэты час паведамленні на выплату такога збору за 2015 год атрымалі дзясяткі тысяч беларусаў. Пры наяўнасці права на вызваленне ад выплаты збору грамадзяне, у тым ліку і тыя, хто атрымаў паведамленне, могуць прадставіць у падатковыя органы пацвярджальныя дакументы. На практыцы ў многіх выпадках падатковым органам даводзіцца разбірацца індывідуальна. Напярэдадні ўдасканаленне мер у гэтай сферы абмяркоўвалася на нарадзе ў кіраўніка дзяржавы Аляксандра Лукашэнкі. 7 снежня на сайце БЕЛТА адбылася анлайн-канферэнцыя на тэму "Практыка прымянення норм дэкрэта нумар 3 "Аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства".

Дэкрэт аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства захаваюць, але ўстароняць выяўленыя недахопы

Аб гэтым ішла размова на нарадзе ў кіраўніка дзяржавы Аляксандра Лукашэнкі.

Прэзідэнт адзначыў, што ў народзе адпаведны дакумент назвалі дэкрэтам супраць дармаедаў. "Напэўна, у гэтым штосьці ёсць. Не будзем спрачацца з народам, - сказаў ён. - Дэкрэт быў накіраваны на ліквідацыю вельмі складанай праблемы - сацыяльнага ўтрыманства. Вырашэнне гэтай праблемы бачылася ў стымуляванні працаздольных грамадзян, якія могуць і павінны працаваць, да легальнай працоўнай дзейнасці і забеспячэння выканання канстытуцыйнага абавязку па ўдзеле ў фінансаванні дзяржрасходаў".

Аляксандр Лукашэнка нагадаў аб даручэнні дасканала маніторыць прымяненне дэкрэта на практыцы і працэсы ў гэтай сферы. "Былі прапановы ледзь не адмовіцца ад гэтага дэкрэта: шмат крытыкі, цяжка адміністраваць і многія іншыя пытанні", - канстатаваў Прэзідэнт.

Адпаведная тэматыка неаднаразова абмяркоўвалася ў час дакладаў кіраўніку дзяржавы Мар'яны Шчоткінай, якая раней займала пасаду міністра працы і сацыяльнай абароны Беларусі. "Тады я сказаў, што якія б ні былі размовы, для таго, каб прымаць дадатковыя рашэнні, трэба пажыць, папрацаваць. Прайшло больш за год. Мы цяпер ужо больш-менш бачым, што даў гэты дэкрэт, якія станоўчыя бакі гэтага дакумента. Недахопы ёсць? Ну што ж, давайце выпраўляць", - заявіў кіраўнік дзяржавы.

Прэзідэнт падкрэсліў, што ў гэтым пытанні яго больш за ўсё непакоіць нават не тое, што грамадзяне, якія падпадаюць пад нормы дэкрэта, атрымліваюць пэўнае бясплатнае абслугоўванне або льготы.

"Мяне больш за ўсё хвалюе рэакцыя людзей на гультаёў. Чалавек, які можа працаваць, не інвалід, не абмежаваны ў нейкіх здольнасцях і магчымасцях, павінен працаваць, зарабляць на сябе і сваю сям'ю і прыносіць карысць краіне, выплачваючы падаткі", - сказаў Аляксандр Лукашэнка.

Ён прапанаваў разабрацца, якія праблемы ўзніклі ў ходзе рэалізацыі дэкрэта, наколькі надзейна пастаўлена заслона сацыяльнаму ўтрыманству, ці ўздзейнічае распрацаваны механізм на тых людзей, якія не хочуць працаваць або працуюць нелегальна. Прэзідэнт таксама пацікавіўся, якая рэальная практыка прымянення дэкрэта на месцах, наколькі якасна і дакладна складаюцца спісы плацельшчыкаў гэтага збору. "Мне дакладваюць, што нярэдка паведамленні на выплату збору паступаюць ад падатковых інспекцый грамадзянам, якія не абавязаны плаціць гэты збор і не павінны былі ўключацца дзяржаўнымі органамі ў спісы плацельшчыкаў: студэнтам, жанчынам, якія знаходзяцца ў дэкрэтных водпусках, нават салдатам тэрміновай службы", - заўважыў кіраўнік дзяржавы.

"У гэтай сітуацыі заўсёды будуць нейкія хібы. Галоўнае, каб мы бачылі гэтыя недахопы і своечасова іх устаранялі", - падкрэсліў беларускі лідар.

Аляксандр Лукашэнка таксама запатрабаваў далажыць аб выніках выканання ўрадам даручэння аб стварэнні дастатковай колькасці рабочых месц для працаўладкавання беспрацоўных грамадзян і выніках маніторынгу ўзроўню беспрацоўя па ўсіх рэгіёнах рэспублікі.

Як далажыла віцэ-прэм'ер Наталля Качанава, урадам ва ўзаемадзеянні з Адміністрацыяй Прэзідэнта праведзены маніторынг рэалізацыі дэкрэта.

Галоўны вывад - дэкрэт з'яўляецца актуальным, аб'ектыўным і неабходным, аказвае станоўчае ўздзеянне на сферу працы і занятасці, уключэнне ў легальную эканамічную дзейнасць незанятага насельніцтва.

Змяненні ў дэкрэт аб папярэджанні сацыяльнага ўтрыманства плануецца ўнесці да канца года - Качанава

Аб гэтым па выніках нарады ў Прэзідэнта Беларусі Аляксандра Лукашэнкі паведаміла журналістам віцэ-прэм'ер Наталля Качанава.

"Прыняты некаторыя навацыі, якія будуць унесены як папраўкі ў гэты дэкрэт. Перш за ўсё, гэта пытанні, якія датычацца цяжкіх жыццёвых сітуацый і прадастаўлення права мясцовым органам улады прымаць рашэнне аб вызваленні ад збору грамадзян, у якіх склаліся непрадбачаныя жыццёвыя сітуацыі", - сказала віцэ-прэм'ер.

Плануецца, што адпаведным правам будуць надзелены мясцовыя Саветы дэпутатаў і выканаўчыя органы. Працэс прыняцця рашэнняў у гэтай сферы аддадуць на кантроль кіраўнікам рэгіёнаў.

Наталля Качанава таксама паведаміла аб пашырэнні катэгорый грамадзян, якія будуць вызваляцца ад выплаты збору. Гэта, напрыклад, тыя, хто праходзіць альтэрнатыўную службу, спартсмены, якія знаходзяцца ў спісачным складзе нацыянальнай або зборнай каманды Беларусі па тым ці іншым відзе спорту і не атрымліваюць нейкага даходу.

Акрамя таго, падтрымана прапанова ў якасці выплачанага падаходнага падатку з фізічных асоб улічваць таксама сумы такога падатку, на якія ён быў зменшаны ў выніку прымянення ўстаноўленых заканадаўствам падатковых вылікаў, як, напрыклад, у выпадку аказання дзяржаўнай сацыяльнай падтрымкі пры будаўніцтве жылля або атрыманні адукацыі.

Яшчэ адно змяненне будзе датычыцца пераносу тэрмінаў выдачы паведамленняў і выплаты збору за 2015 год на 20 студзеня і 20 лютага 2017 года адпаведна. Гэта зроблена з улікам неабходнасці ўдасканалення сфарміраванай інфармацыйнай базы даных плацельшчыкаў збору.

"Дэкрэт працуе. Упэўнена, што гэта рашэнне было правільна прынята, - заявіла віцэ-прэм'ер. - Людзі пачалі думаць, што трэба не проста працаваць, а прымаць удзел у тых расходах, якія нясе сёння дзяржава. Гэта і адукацыя, і ахова здароўя, і праваахоўныя органы".

Наталля Качанава таксама адзначыла, што беларускім вопытам прымянення дэкрэта ўжо зацікавіліся ў іншых краінах і актыўна абмяркоўваюць магчымасць прыняцця аналагічных мер.

На нарадзе віцэ-прэм'ер прывяла даныя, у адпаведнасці з якімі пасля прыняцця дэкрэта адзначаны рост колькасці зваротаў за садзейнічаннем у працаўладкаванні і колькасці зарэгістраваных беспрацоўных. Пры гэтым на 1 лістапада 2016 года колькасць вакансій на 1,3 тыс. перасягнула колькасць беспрацоўных у Беларусі.

Цяпер падатковымі органамі праводзіцца работа па арганізацыі выплаты збору за 2015 год. Грамадзянам ужо накіравана 73 тыс. паведамленняў, выплацілі збор 9,5 тыс. чалавек на суму Br2,8 млн.

Больш як Br3 млн сабрана ў Беларусі за няўдзел у фінансаванні дзяржрасходаў

Аб гэтым паведаміла ў час анлайн-канферэнцыі на сайце БЕЛТА намеснік начальніка ўпраўлення падаткаабкладання грамадзян, дэкларавання даходаў і маёмасці галоўнага ўпраўлення падаткаабкладання фізічных асоб МПЗ Марына Побаль.

"На гэты момант паведамленні па выплаце збору на фінансаванне дзяржаўных расходаў накіраваны 73 тыс. грамадзян. Ад плацельшчыкаў збору паступіла больш як Br3 млн, у тым ліку Br1 млн - ад асоб, якія самастойна паведамілі ў падатковыя органы аб сваім няўдзеле ў фінансаванні дзяржаўных расходаў", - растлумачыла спецыяліст.

Пры гэтым Марына Побаль паведаміла, што ўжо амаль 15 тыс. грамадзян даказалі сваё права на вызваленне ад выплаты збору. "Тыя грамадзяне, якія атрымалі паведамленне аб неабходнасці выплаты збору на фінансаванне дзяржрасходаў, маюць права прадаставіць дакументы і (або) тлумачэнні, якія сведчаць аб адсутнасці ў іх абавязку па выплаце збору. Гэтыя тлумачэнні можна прадставіць як асабіста ў падатковы орган, так і накіраваць па пошце або ў электронным выглядзе праз электронны сэрвіс "Электронны зварот" на сайце МПЗ", - адзначыла яна.

Спецыяліст удакладніла, што грамадзяне, якія хочуць даказаць сваё права на вызваленне ад выплаты збору, павінны звярнуцца ў падатковы орган па месцы сваёй рэгістрацыі. "І падатковы орган пасля разгляду дакументаў прыме рашэнне: або грамадзянін не з'яўляецца плацельшчыкам збору, або ён з'яўляецца плацельшчыкам, але сума можа быць зменшана. Пры гэтым хачу яшчэ раз падкрэсліць, што грамадзянін, які атрымаў паведамленне, не абавязкова павінен адразу ісці і выплачваць збор - у яго ёсць права даказаць, што ён не з'яўляецца плацельшчыкам збору на фінансаванне дзяржаўных расходаў", - рэзюмавала Марына Побаль.

Пасля ўводу дэкрэта аб сацыяльным утрыманстве павялічылася колькасць працуючых па заяўным прынцыпе - МПЗ

"У сувязі з прыняццем дэкрэта нумар 3 у 2015 годзе прыкметна павялічылася колькасць грамадзян, якія ажыццяўляюць рамесную дзейнасць і дзейнасць па заяўным прынцыпе, што не патрабуе рэгістрацыі ў якасці індывідуальнага прадпрымальніка. Гэта, напрыклад, рэпетытары, дамашнія работнікі. Можна канстатаваць, што пасля прыняцця дэкрэта грамадзяне пачалі больш актыўна вырашаць пытанні са сваім працаўладкаваннем", - падкрэсліла Марына Побаль.

Спецыяліст адзначыла, што ад плацельшчыкаў збору на фінансаванне дзяржрасходаў паступіла ўжо больш за Br3 млн, у тым ліку Br1 млн - ад асоб, якія самастойна паведамілі ў падатковыя органы аб сваім няўдзеле ў фінансаванні дзяржаўных расходаў. На гэты момант паведамленні па выплаце збору накіраваны 73 тыс. грамадзян. Амаль 15 тыс. грамадзян даказалі сваё права на вызваленне ад выплаты збору.

Беларусы, якія не выплацілі збор на фінансаванне дзяржрасходаў, пакуль не будуць прыцягвацца да адказнасці

"У сувязі з плануемым унясеннем змяненняў у дэкрэт нумар 3 фізічныя асобы, у якіх тэрмін выплаты надышоў 15 лістапада, часова не будуць прыцягвацца да адміністрацыйнай адказнасці да ўстанаўлення канкрэтных тэрмінаў выплаты", - адзначыла яна.

Спецыяліст нагадала, што першыя паведамленні былі накіраваны грамадзянам у кастрычніку. "Тэрмін выплаты па іх быў да 15 лістапада. У тых грамадзян, якім паведамленні накіроўваліся пасля 15 лістапада, тэрмін выплаты - 30 дзён з моманту атрымання паведамлення. Пры гэтым паведамленне лічыцца ўручаным грамадзяніну праз 10 дзён пасля яго накіравання", - растлумачыла яна.

Марына Побаль паведаміла, што да канца 2016 года плануецца ўнясенне змяненняў у дэкрэт нумар 3. У прыватнасці, павінен быць пашыраны пералік катэгорый грамадзян, якія будуць мець права на вызваленне ад выплаты збору на фінансаванне дзяржаўных расходаў. "Гэта будуць грамадзяне, якія праходзяць альтэрнатыўную службу, спартсмены, якія знаходзяцца ў спісачным складзе нацыянальнай зборнай каманды Беларусі па тым ці іншым відзе спорту. Акрамя таго, мясцовым Саветам дэпутатаў будзе дадзена права на прадастаўленне льготы той катэгорыі грамадзян, якая знаходзіцца ў цяжкай жыццёвай сітуацыі", - расказала яна і падкрэсліла, што пад такой сітуацыяй будуць разумецца аб'ектыўныя абставіны, якія не залежаць ад грамадзяніна. "Такім чынам, акрамя прадугледжаных цяпер ільгот, зыходзячы з маёмаснага становішча грамадзян, з'явіцца магчымасць прадастаўляць ільготы ў сувязі з цяжкай жыццёвай сітуацыяй. Напрыклад, чалавек у пачатку года працаваў і меў пастаянны стабільны даход, потым ён страціў работу з-за таго, што даглядаў хворую маці. У такім выпадку ён можа звярнуцца ў мясцовы орган улады і атрымаць вызваленне ад выплаты збору", - адзначыла яна.

Адказваючы на пытанне, ці будзе вяртацца сума збору тым грамадзянам, якія пакуль з'яўляюцца яго плацельшчыкамі, але пасля ўнясення змяненняў у дэкрэт атрымаюць права на льготы, Марына Побаль растлумачыла, што гэта залежыць ад таго, з якога перыяду уступяць у сілу гэтыя змяненні. "Калі змяненні закрануць падатковы перыяд 2015 года, то, адпаведна, у грамадзян з'явіцца права на льготу і ім зробяць пераразлік і вяртанне сумы збору. Калі гэтыя змяненні закрануць 2016 год і наступныя перыяды, то пераразліку і вяртання сродкаў не будзе", - паведаміла яна. Таксама спецыяліст звярнула ўвагу, што калі сума збору усё ж такі будзе вяртацца, то ажыццяўляцца гэта будзе на аснове заявы фізічнай асобы. Сродкі могуць быць вернуты як у наяўным, так і ў безнаяўным выглядзе.

За нявыплату або няпоўную выплату сумы збору на фінансаванне дзяржаўных расходаў прадугледжана адміністрацыйная адказнасць у выглядзе накладання штрафу ў памеры ад 2 да 4 базавых велічынь (базавая велічыня цяпер складае Br21) або адміністрацыйны арышт. Спагнанне збору ў гэтым выпадку будзе ажыццяўляцца ў прымусовым парадку.

МПЗ плануе да канца года завяршыць удакладненне базы даных плацельшчыкаў збору на фінансаванне дзяржрасходаў

"МПЗ плануе да канца года завяршыць работу па ўдакладненні звестак у адносінах да грамадзян, уключаных у базу даных плацельшчыкаў збору на фінансаванне дзяржрасходаў, каб выключыць тых грамадзян, якія памылкова былі ўключаны ў гэту базу даных, а астатнім накіраваць паведамленні. Акрамя таго, будзе праведзена работа па ўдакладненні звестак для рэалізацыі анансаваных 6 снежня змяненняў у дэкрэт", - растлумачыла спецыяліст.

Марына Побаль нагадала, што для рэалізацыі дэкрэта нумар 3 быў распрацаваны парадак узаемадзеяння дзяржаўных органаў і арганізацый, каб сфарміраваць базу даных плацельшчыкаў збору на фінансаванне дзяржаўных расходаў. База фарміравалася на аснове звестак, існуючых у інфармацыйных рэсурсах дзяржарганізацый. "Паколькі яна фарміравалася ўпершыню, дзяржаўныя органы і арганізацыі ў некаторых выпадках прадаставілі няякасныя або няпоўныя звесткі. У сувязі з гэтым паведамленні могуць быць накіраваны грамадзянам, якія не з'яўляюцца плацельшчыкамі збору. Цяпер міністэрствам сумесна з падведамнымі інспекцыямі праводзіцца работа па ўдакладненні даных і завяршэнні праверкі адносна асоб, якія памылкова трапілі ў базу", - адзначыла яна.

Паводле слоў спецыяліста, вялікі працэнт такіх памылковых пападанняў у базу даных займаюць людзі, якія працуюць, навучаюцца або пражываюць за межамі Беларусі. "Ім самім трэба паклапаціцца аб прадастаўленні звестак, што пацвярджаюць, што яны фактычна знаходзіліся на тэрыторыі Беларусі менш за 183 дні ў каляндарным годзе. Бо падатковыя органы не маюць інфармацыі аб фактычным часе знаходжання чалавека за мяжой", - падкрэсліла Марына Побаль.

Пацвярджэнне часу фактычнага знаходжання фізічнай асобы на тэрыторыі Беларусі праводзіцца на аснове даных аб уездзе або выездзе ў або з рэспублікі. Улічваючы адсутнасць пагранічнага кантролю паміж Беларуссю і Расіяй, у падатковы орган можна прадставіць любыя іншыя дакументы, якія з'яўляюцца падставай для вызначэння месца фактычнага знаходжання грамадзяніна на працягу каляндарнага года. Гэта копіі дакументаў, што пацвярджаюць месца жыхарства (пры яго наяўнасці) на тэрыторыі іншаземнай дзяржавы (копіі дагавора куплі-продажу, найму (паднайму) жылога памяшкання і іншыя); копіі дакументаў, што пацвярджаюць атрыманне на тэрыторыі іншаземнай дзяржавы даходаў па працоўных, грамадзянска-прававых дагаворах; копіі іншых дакументаў, што пацвярджаюць месца фактычнага знаходжання на тэрыторыі іншаземнай дзяржавы (жыхарства, знаходжання, работы, службы, вучобы) на працягу каляндарнага года; копіі іншых дакументаў, што пацвярджаюць выезд з Беларусі і час знаходжання на тэрыторыі іншаземнай дзяржавы.

"Калі такіх дакументаў няма, то грамадзянін можа прадаставіць падрабязнае тлумачэнне, якое сведчыць аб тым, што ён сапраўды знаходзіцца за мяжой. Гэта могуць быць тлумачэнні сваякоў, у якіх ён пражывае, каб падатковы орган мог у выпадку неабходнасці праверыць такія даныя. Напрыклад, жанчына паехала да грамадзянскага мужа ў іншую краіну, жыве ў яго, але пры гэтым нідзе не працуе. У гэтым выпадку яна не можа прадаставіць якія-небудзь дакументы, але можа прадаставіць пісьмовае тлумачэнне, якое павінна быць пацверджана яе грамадзянскім мужам. І гэтага будзе дастаткова", - расказала спецыяліст.

Акрамя таго, падатковыя органы з-за сваёй спецыялізацыі не маюць інфармацыі аб грамадзянах, якія атрымліваюць адукацыю ў дзённай форме.Такія звесткі прадстаўляюць дзяржаўныя органы і арганізацыі, у чыёй ведамаснай падпарадкаванасці знаходзяцца ўстановы адукацыі, а таксама прыватныя навучальныя ўстановы. "У Беларусі не вядзецца ў электронным выглядзе цэнтралізаваны ўлік грамадзян, якія атрымліваюць адукацыю ў навучальных установах. Цяпер гэта пытанне мы прапрацоўваем з Міністэрствам адукацыі", - паведаміла намеснік начальніка ўпраўлення падаткаабкладання грамадзян, дэкларавання даходаў і маёмасці галоўнага ўпраўлення падаткаабкладання фізічных асоб МПЗ.

Марына Побаль звярнула ўвагу, што не вядзецца ў краіне і ўлік асоб, якія вядуць асабістую падсобную гаспадарку.

 

Па матэрыялах БелТА.

Комментарии (0)
Добавить комментарий